Una dieta saludable millora la nostra salut ocular

Amb motiu del Dia Mundial de la Nutrició parlarem sobre la diferència entre alimentació i nutrició, així com de la importància dels nostres hàbits alimentaris i la seva influència en la nostra salut ocular.

Una dieta saludable millora la nostra salut ocular

L'alimentació és el conjunt d'accions que es duen a terme per a proporcionar aliments al nostre organisme, incloent la seva selecció, preparació i ingestió. La nutrició, en canvi, és el conjunt de processos mitjançant els quals l'organisme incorpora i utilitza les substàncies químiques contingudes en els aliments, conegudes com a nutrients.

El conjunt de nutrients que ingerim serveix per a cobrir les necessitats del nostre organisme, i aporta components que milloren la nostra salut i qualitat de vida. De fet, una nutrició incorrecta pot afectar-nos negativament, alterar el nostre desenvolupament físic i mental, reduir la nostra productivitat i fer-nos més vulnerables a sofrir malalties. Tan important és la nutrició, que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que una dieta suficient i equilibrada, combinada amb exercici físic regular, és un element fonamental per a gaudir de bona salut.

Una dieta saludable ajuda a prevenir patologies com el glaucoma, la cataracta, la DMAE o certes retinopaties

En el cas de la visió, quines dietes poden beneficiar o perjudicar la salut dels nostres ulls? Idealment, una dieta saludable hauria de ser rica en vitamines i minerals (fruites, fruita seca i hortalisses); substàncies carotenoides i flavonoides (pastanagues, te verd, soia); licopens (tomàquet, síndria); i finalment, luteïnes i zeaxantines (bròcoli, pèsols i ou). Aquests nutrients protegeixen enfront dels radicals lliures i, per tant, són recomanables com a possible factor preventiu del glaucoma i d'altres malalties oculars, com la cataracta, la Degeneració Macular Associada a l'Edat (DMAE) i certes retinopaties.

Les vitamines amb major poder antioxidant

Entre les vitamines amb més poder antioxidant, destaquen la C, l'E i la B1. La vitamina C es troba en una extensa varietat d'aliments, especialment en fruites cítriques i en verdures com la col, el bròcoli o la coliflor, a més d'en el tomàquet i els pebrots. La vitamina E també està present en verdures de fulla verda i en olis vegetals, blat i altres cereals, rovell d'ou, carn, marisc i alvocats. La vitamina B1 es troba en aliments com el llevat, la carn de porc, el peix, les nous, l'arròs, el germen de blat, la llet i derivats o la fruita seca.

Cal destacar el poder antioxidant substàncies carotenoides (pre-vitamina A), de les quals hem parlat en l'apartat anterior, i que estan presents en la pastanaga, els créixens, l'espinac, el pebrot vermell, l'albercoc, el porro, la carabassa, el mànec o el salmó, entre altres aliments. D'igual importància són els flavonoides, que es troben en els nabius, el te verd, el te negre, el vi o la xocolata negra, a més d'en algunes fruites, com el raïm, la maduixa, o el plàtan, i en plantes com l'albergínia i la ceba.

Neutralitzar l'envelliment cel·lular

Els antioxidants ens ajuden a neutralitzar l'envelliment cel·lular del nostre organisme. Alguns elements antioxidants que podem incorporar al nostre organisme a través de l'alimentació són els licopens, presents sobretot en tomàquets i síndries, i les luteïnes i zeaxantines, que trobem en espinacs, bròcoli, col, enciam, ous, mariscos, cereals integrals i formatge, entre altres aliments.

Els àcids grassos Omega-3 i, en concret, el DHA, també són especialment saludables pel seu poder neuroprotector. Podem trobar-los en salmó, arengs, anxoves, tonyina, oli de fetge de bacallà, sardina i, en general, en els peixos blaus.

Reduir els carbohidrats i precuinats

Per contra, convé evitar l'excés de carbohidrats, farines refinades, precuinats i aliments altament processats, com la brioixeria industrial, a més de tenir en compte que certes formes en les quals preparem els aliments redueixen els nutrients que aquests ens aporten: cuinar al vapor resulta molt més saludable que bullir, per exemple.

Una dieta sana, complement al tractament de patologies oculars

En conclusió, seguir una dieta sana, rica en antioxidants i vitamines, juntament amb hàbits saludables com no fumar, realitzar exercici moderat i revisar sovint la visió, constitueix un aspecte que cada vegada guanya més pes a l'hora de prevenir patologies oculars,  o com a complement al tractament de patologies oculars com el glaucoma, la DMAE i certes retinopaties.

Finalment, recordeu que és aconsellable que la dieta estigui assessorada i, en els casos en els quals sigui necessari, controlada per un especialista, ja que la quantitat i la combinació de nutrients que ingerim a través dels aliments pot fer que siguin beneficiosos o nocius per a la nostra salut, o bé que l'acció d'uns inhibeixi la d'uns altres.