Toshio Matsushima

Toshio Matsushima és responsable d’estratègies globals i operacions de Menicon Co., Ltd., empresa japonesa fabricant i distribuïdora de lents de contacte. Un dels seus constants viatges pel món l’ha dut fins a Barcelona i durant la seva estada ha visitat l’IMO i hem compartit uns quants minuts amb ell.
Toshio Matsushima

A més de la seva experiència com a alt executiu, primer a l’empresa d’automòbils Mazda i des de 2001 a Menicon, i del seu extens coneixement del mercat de les lents de contacte, el que més crida l’atenció de Toshio Matsushima és la seva personalitat i la seva peculiar concepció del món, on viu com un “ciutadà global”. Quan era petit es va afeccionar a la lectura de llibres europeus traduïts al japonès; entre els seus preferits, els mites grecs, Robinson Crusoe, l’Illa del Tresor i biografies d’aventurers com Magallanes, Colom i Amundsen. Sens dubte, tot plegat el va inspirar per convertir-se en una persona eminentment viatgera, a la qual li agrada “ampliar experiències, conèixer gent nova i fer coses que mai no he fet abans”. Després d’una dècada com a activista religiós, amb 28 anys va canviar de rumb i es va posar dins el món de les multinacionals, en el qual es mou com peix a l’aigua, tot i que el seu aspecte i la seva actitud, distesa i jovial, són lluny de l’estereotip d’“executiu agressiu”.

  • Què hi fa, a Espanya?

El cel blau i el sol! Hi sóc per la feina, però m’agrada Espanya, la cultura, la gastronomia… M’agrada la diversitat de la cultura espanyola!

  • I domina l’idioma…

Sí, vaig ser aquí per primer cop el 1981. Després vaig viure cinc anys a Madrid, on vaig conèixer la meva dona… En un futur, quan em jubili, tenim plans d’instal·lar-nos a Espanya, probablement al sud.

  • Parli’ns de la seva companyia

Menicon és l’empresa de contactologia més gran i pionera del Japó. Fundada el 1951, va fabricar la primera lent de contacte japonesa. Actualment dissenyem i produïm lents de contacte i solucions de tractament que distribuïm arreu del món i tenim presència a Espanya des de fa 10 anys. A més, el 2011 obrim una botiga de venda directa a Madrid. La primera fora del Japó!

  • Alguna novetat al mercat de les lents de contacte?

Destacaria com a principal novetat les lents d’un sol ús diàries, que és el que domina el mercat ara mateix. Des de Menicon, estem a punt de llançar al mercat japonès i a l’americà un producte molt innovador: el Menicon One Day Flat Pack, lents de contacte amb la tecnologia d’envasat més moderna del món. Es tracta d’una lent totalment plana, l’envàs de la qual no fa ni un mil·límetre. Estimulats per les exigències del mercat nord-americà, hem desenvolupat un producte excepcional, que no requereix manteniment, i com que és d’un sol ús no queda exposat a la contaminació. A més, té el valor afegit de la mida i d’un embalatge petit, fàcil de transportar, còmode i que conté nou lentilles. És com un envàs de tiretes en què, a més, hem volgut incorporar una il•lustració moderna, que hi aporta un toc de disseny i de producte de consum. És una nova concepció en el mercat de les lentilles; un producte que pots dur a la butxaca, molt adaptable a diversos estils de vida.

  • Com és el mercat internacional de les lents de contacte?

És un mercat ampli i creixent. Es calcula que al món 100 milions de persones fan servir lentilles, 18 de les quals són al Japó, i el consum va en augment. Qui són els grans competidors? Hi ha quatre grans multinacionals: Johnson & Johnson, Novartis (Alcon), Bausch & Lomb i Cooper Vision. Menicon ocupa la cinquena posició, però és líder mundial a desenvolupar lents hyper-Dk GP (Menicon Z) i lents de contacte toves (Menicon PremiO).

  • Competir per un mercat tan internacional l’obliga a viatjar molt…

Visc als avions! L’any passat vaig estar 150 dies al Japó i 215 a fora.

  • I com porta aquest ritme de vida tan intens?

M’encanta! Visc al planeta!

  • I la seva família també ho porta igual de bé?

Sí… La meva dona, la Susanne, que és alemanya, viu a Frankfurt; la meva filla Emi, model professional, viu entre Tòquio, Singapur i Frankfurt i l’altra filla, la Nina, viu a Nagoya, però aviat es traslladarà a Europa per continuar els estudis.

  • O sigui, que té la família repartida pel món…

Realment, el nostre model no és el convencional i coincidim tots junts ben poques vegades. L’any passat ens vam reunir a Barcelona, a l’Hotel Vela… Però ho vivim com una cosa normal i en realitat estem molt units. Si normalment, en una casa, els membres de la família estan un al sofà, l’altre a la cuina, l’altre en una habitació i l’altre a l’altra, doncs a la meva família fem el mateix, però a escala ampliada. A més, estem constantment en contacte a través de Facebook, que el van inventar per a nosaltres.

  • Gràcies i fins a la propera visita

Fins aviat!