5 claus sobre visió i conducció per a aquest estiu

Solicita visita en IMO COM VOLS DEMANAR CITA? PROGRAMA LA TEVA VISITA ET TRUQUEM NOSALTRES

Sens dubte, l'estiu de 2020 és un dels més atípics dels últims anys. Tant per als que tinguin previst conduir ocasionalment, com amb freqüència, l'IMO ofereix consells de salut ocular sobre visió i conducció.

5 habilitats visuals bàsiques al volant

FESVIAL (Fundació Espanyola per a la Seguretat Viària) destaca en un informe (2019) que 8 milions d'espanyols circulen sense veure amb nitidesa. La visió és doncs un factor clau indispensable per a la conducció i la seguretat viària. De fet, la Laura González, òptica optometrista de l'IMO, destaca que això no es té en compte en moltes ocasions i aconsella als conductors “no esperar a la revisió mèdica del carnet cada 10 anys per a saber si la seva visió és apta o no per a circular”.

Per això, de la mateixa manera que a la ITV del vehicle es revisen materials propis de la conducció, com els frens, els pneumàtics, els llums etc., també és important sotmetre’s a revisions oculars completes.

  1. Habilitats visuals al volant

  • L'agudesa visual és el grau de detall que l'ull és capaç de discernir amb nitidesa. Es tracta d'una habilitat bàsica per la conducció i resulta fonamental a la carretera per poder visualitzar a temps i per tenir reflexos ràpids, així com per calcular distàncies amb precisió. 
  • L’estereòpsia influeix a l'hora d'apreciar aquestes distàncies i també juga un paper important una altra capacitat clau com és la percepció en tres dimensions, que pot veure's afectada en persones que han perdut la visió d'un ull o que veuen doble a causa de patologies com l'estrabisme.

Conducció i visió

L'agudesa visual i l’estereòpsia són 2 de les habilitats visuals més importants quan conduïm

  1. Patologies relacionades amb l'edat

Aquests són 5 problemes oculars que poden afectar seriosament als conductors:

  • Defectes refractius. La manca de nitidesa característica de la miopia, la hipermetropia, o l'astigmatisme, impedeix visualitzar a temps i tenir reflexos ràpids quan conduïm.
  • Cataracta.  La visió borrosa, els enlluernaments diürns i la mala visió nocturna, símptomes habituals d'aquesta patologia, poden dificultar seriosament el conductor.
  • Glaucoma. Implica una reducció del camp visual i la pèrdua de la visió lateral, amb el risc afegit que moltes vegades passa desapercebut (fins a un 50% d'afectats no saben que tenen la malaltia).
  • DMAE. Les persones que pateixen Degeneració Macular Associada a l'Edat poden veure les línies de la calçada tortes, així com veure empitjorada la seva capacitat per al càlcul de distàncies i la visió de detalls.
  • Estrabisme. Aquest problema visual, que afecta tant a nens com a adults, pot comportar visió doble, que se sol manifestar especialment a la carretera.

Les revisions oculars permeten detectar precoçment patologies com la DMAE, el glaucoma i les cataractes, que afecten especialment conductors d'edat avançada, el col·lectiu amb més risc d'accidents al volant.

  1. Atenció a la conducció nocturna

 "En situacions de poca lluminositat es perd sensibilitat al contrast, per la qual cosa resulta més difícil distingir els diferents elements a la carretera i s’ha d'extremar la precaució", afegeix la optometrista.

Conducció i visió nocturna

A la nit, els conductors noten més fatiga visual

A més, afegeix que quan viatgem de nit "augmenta el risc de fatiga visual, ja que l'exigència per als ulls és més gran."

Consell de la experta: "Cal fer descansos cada 2 hores com a mínim i aturar el trajecte de seguida que notem els ulls cansats, perquè si ens falla la vista, també en fallen els reflexos".

  1. No obllildar l'ús d'ulleres

Durant el dia, també cal prestar atenció als enlluernaments, sobretot en aquesta època de l'any. A la primavera, en hores clau al matí i a la tarda, el sol està molt baix i ens incideix directament de front, de manera que ens molesta la visió i impedeix una conducció còmoda i segura. 

Les ulleres de sol són imprescindibles, assegura la Laura González, que aconsella utilitzar lents amb filtres polaritzats per a reduir els reflexos

  1. Utilitzar sempre la graduació adequada

González afegeix 3 últimes recomanacions per als conductors:

  • Evitar utilitzar les ulleres antigues quan conduïm 
  • Fer servir sempre la graduació adequada per a conduir en plenes facultats visuals
  • Realitzar-se revisions oculars abans d'anar de ruta estival
Dades personals
Foto DNI / NIE / Pasaporte
Adjunta fotografía de tu documento de identidad
Dades del pacient
Foto DNI/NIE/Pasaporte
Adjunta fotografia del document d'identitat del pacient, si es tracta d'un menor d'edat, també has d'adjuntar el document que t'acredita com a tutor legal.
Dades mèdiques oftalmològiques
Historial mèdic general (no oftalmològic)
Si us plau, completa el següent qüestionari amb les dades que coneguis
Historial oftalmològic
Si us plau, completa el següent qüestionari amb les dades que coneguis
Dades de facturació
Informes
Si disposes de proves, imatges oftalmològiques o informes, et preguem que ens els adjuntis. Pots enviar-nos proves antigues com a informació addicional, però t'aconsellem afegir proves amb data recent (preferiblement no més de 30 dies), atès que no podem garantir una orientació fiable realitzada sobre la base de proves més antigues.