3 consells per tenir cura dels ulls a l'hivern

Solicita visita en IMO COM VOLS DEMANAR CITA? PROGRAMA LA TEVA VISITA ET TRUQUEM NOSALTRES

Un avenç: el fred, el vent, la calefacció i el sol poden afectar el nostre benestar ocular durant els mesos de fred.

salut ocular hivern

És comú pensar que l'estiu és el període de l'any en què més atenció hem de prestar a la nostra vista, principalment perquè fem més activitats a l'exterior i podem estar exposats més temps al sol.

Tot i això, els nostres experts expliquen que els mesos de fred poden ser especialment perjudicials per a la nostra vista.

A continuació, et donem tres consells per tenir cura dels ulls a l'hivern.

      1. Para atenció a la sequedat ocular

A l'hivern, els ulls estan exposats de forma permanent al fred i al vent quan portem a terme activitats a l'exterior, per exemple, esports de neu o muntanya.

Aquests factors ambientals afavoreixen l’evaporació de la llàgrima i poden provocar o empitjorar els símptomes d’una malaltia a l'alça: l’ull sec.

Si tens sequedat ocular comptem amb una àrea específica que et pot ajudar, amb nous equips en consulta i tractaments a mida.

En paral·lel, les calefaccions a interiors, com a casa o a la feina, també poden ocasionar molèsties oculars i incrementar la sensació de sequedat als nostres ulls. A més dels ambients secs, hi ha altres factors que poden agreujar l'ull sec o la fatiga ocular, com l'ús prolongat de la màscara o passar moltes hores davant de les pantalles.

Per evitar aquests problemes, és recomanable:

  • Fer descansos visuals, cada 20-25 minuts, apartant la vista de la pantalla.​​​​​
  • Utilitzar humidificadors a casa o a l’oficina.
  • Lubricar freqüentment la superfície ocular.

2. Les llàgrimes artificials: les teves millors aliades

I com lubriquem la superfície ocular? Generalment, recomanem utilitzar llàgrimes artificials sense conservants i que incorporin àcid hialurònic per mantenir una hidratació adequada de la superfície de l'ull. Útils tant en activitats interiors com exteriors, són una bona mesura per combatre els primers símptomes de sequedat que pots notar si fas un esport de muntanya, com l'esquí.

Hi ha una gran varietat de llàgrimes artificials, però si la simptomatologia no millora, convé acudir a l'oftalmòleg perquè ofereixi la pauta terapèutica més adequada.

  1. Fes servir ulleres de sol, també a l'hivern

Les ulleres de sol no són només per a l’estiu. En els esports de muntanya o activitats a l'aire lliure, convé protegir els ulls utilitzant ulleres de sol homologades (amb el marcatge CE), filtres adequats i adquirides a centres especialitzats, per evitar que es produeixin danys als ulls.

Per als més petits, recomanem utilitzar-les a partir del primer any, ja que la sobreexposició solar és especialment perjudicial en els nens, tenint en compte que durant aquesta etapa es desenvolupa la visió.

En qualsevol moment de l'any, l'exposició solar pot causar lesions a la còrnia, com també alguns tipus de queratitis o conjuntivitis, o, en els casos més severs, després d'una exposició perllongada al llarg dels anys, a la retina (DMAE).

En aquest sentit, Sara Sabino, òptica optometrista de l’IMO Grupo Miranza, recorda que les ulleres de sol ens ajuden a protegir la visió tant de la sobreexposició a la radiació ultraviolada UV com de l'excés de lluminositat exterior. Cal tenir en compte que, a més del sol, els nostres ulls també poden rebre la llum que prové del reflex de l'aigua o de la neu.

Els nostres experts et recomanen dos tipus de filtres solars per a les ulleres a l'hivern:

Selectius: bloquegen la part més nociva del sol, ajuden a evitar l'enlluernament o una mala adaptació als contrastos o canvis de llum.

Polaritzats: especialment recomanats en alta muntanya, perquè ofereixen més confort i bloquegen la resplendor de la neu, que pot enlluernar, alhora que protegeixen els ulls.