L'inici de curs, etapa clau per diagnosticar problemes de visió, que afecten prop d'un 22% de la infància

Una exploració oftalmològica anual pot prevenir defectes de visió del nen, que solen passar inadvertits, com l'“ull gandul”, l'estrabisme intermitent o la hipermetropia latent, i repercutir positivament en el rendiment escolar dels més petits.

vuelta al cole

Coincidint amb la tornada a l'escola, una revisió ocular és la millor mesura per detectar a temps defectes refractius (miopia, hipermetropia i astigmatisme), “ull gandul”, estrabisme i altres problemes de visió típics en l'edat infantil. “Realitzar un diagnòstic a principi de curs permet posar-los remei perquè el nen pugui seguir les classes amb normalitat”, explica la Dra. Ana Wert especialista del Departament d'Oftalmologia Pediàtrica, Estrabisme i Neurooftalmologia de l’IMO. Segons l'especialista, una bona prevenció mitjançant revisions periòdiques ajudaria a reduir el percentatge d'escolars amb patologia ocular oculta, que és aproximadament d'un 22%, segons dades de la Fundació IMO.

La Dra. Wert recomana realitzar una primera exploració ocular completa als 3 anys, quan els més petits comencen l'escolarització. Segons destaca l'especialista de l'IMO, “aquesta revisió és molt important per descartar una ambliopia o ‘ull gandul’, un problema que passa desapercebut a les aules perquè no dona símptomes. Si el detectem a aquesta edat, som a temps de guarir-lo completament i de corregir altres defectes”.  

Una patologia que també pot passar inadvertida és l’estrabisme. Com alerta la Dra. Wert, “hi ha desviacions oculars que són intermitents o que només es manifesten en visions molt llunyanes, de manera que a classe o, fins i tot en la consulta del pediatre, de vegades es passen per alt”. No obstant això, en moltes ocasions sí es pot detectar. És el cas de la Carla, els pares de la qual van observar de seguida que torçava els ulls i van decidir portar-la a l’oftalmòleg: amb 2 anys i mig va ser operada d'estrabisme a l'Institut, i actualment continua portant ulleres per corregir la seva hipermetropia. “La visió ha deixat de ser una limitació per a ella i es mostra molt més segura i oberta”, afirma la seva mare, qui afegeix que “ens va donar molta tranquil·litat saber que començaria el parvulari amb plenes capacitats”.

En aquest sentit, la Dra. Wert constata que “a edats primerenques es percep un important canvi en les habilitats motores i el caràcter dels nens, ja que passen a confiar més en ells mateixos”; quan són més grans s'aprecia, sobretot, en el rendiment acadèmic i, per això, un altre moment important per detectar problemes oculars és el pas a l'educació primària. “Als 6 anys, es comença a llegir i a escriure més a classe i és quan hem de posar especial atenció a les hipermetropies latents.” Segons la Dra. Wert, “encara que es compensen a causa de la gran capacitat d'acomodació (enfocament) del cristal·lí en la infància, poden provocar mal de cap a l'hora de realitzar exercicis de lectoescriptura”. 

Revisió oftalmològica per posar a punt la visió dels més petits amb l'inici del nou curs.

Teràpia visual

Dificultats en la velocitat o la comprensió lectora, així com traves en la memorització de textos o una mala ortografia, poden ser senyals d'alteracions en la visió que comprometen la realització de diferents tasques escolars si no es tracten de forma oportuna. El Guillem, per exemple, va descobrir la seva afició per la lectura i va millorar les seves notes gràcies a la teràpia visual, que, com a complement al pegat, “li va permetre recuperar el 100% de visió en el seu ‘ull gandul’ i aconseguir tenir percepció en 3D”, assegura el seu pare. Com explica l’Elena Núñez, especialista de l'Àrea de Teràpia Visual de l’IMO, “mitjançant la repetició i l'automatització d'exercicis optomètrics individualitzats, aquest tractament pot ajudar els nens amb problemes d'eficàcia o processament visual a potenciar les habilitats visuals afectades i contribuir a la millora del seu rendiment a les aules”. Per poder començar amb la teràpia visual és clau una revisió oftalmològica prèvia.

Augment de les consultes

Segons l'experiència de la Dra. Wert, l’inici del curs escolar sol venir acompanyat d'un augment de les consultes, “sobretot durant els primers mesos, quan els pares o professors noten que el nen té dificultats per veure-hi bé”, explica. Per aquest motiu i perquè “el nen no acostuma a tenir coneixement de la seva limitació visual”, l'especialista recomana estar alerta –tant pares com professors, monitors, etc.– i portar-lo a l'oftalmòleg davant símptomes que puguin avisar d'un possible problema ocular, com aclucar els ulls, acostar-se molt als objectes o inclinar el cap.

A partir dels 3 anys, i fins als 10, la visita a l'especialista ha de ser anual per identificar qualsevol anomalia en la visió, que es troba en procés de formació durant aquesta primera dècada de vida.