L’IMO posa en marxa la nova àrea de Teràpia Visual

L’IMO ha posat en marxa enguany una nova àrea de teràpia visual on, per mitjà de tractament optomètric individualitzat, es potencien i treballen determinades habilitats per corregir problemes de funcionalitat o de percepció del sistema visual.

L’objectiu: desenvolupar les habilitats visuals del pacient amb exercicis dissenyats a mida

L’objectiu és desenvolupar al màxim les habilitats visuals del pacient i treballar-ne la visió de manera coordinada amb la resta de sentits, a través d’un seguit d’exercicis dissenyats a mida per l’optometrista. La repetició d’aquests exercicis permet automatitzar les habilitats que va adquirint el pacient fins que passen a formar part de les seves capacitats motores i cognitives perquè es creen noves connexions neurològiques. Els ulls, d’alguna manera, “aprenen a veure-hi”.

Ser conscient del problema de cada pacient és clau per a l’efectivitat de la teràpia

Perquè la teràpia visual resulti efectiva, la clau és identificar el problema concret de cada pacient i prendre’n consciència. A partir d’aquí, oftalmòlegs i optometristes especialitzats treballen conjuntament per complementar o reforçar el tractament mèdic o quirúrgic o per oferir una alternativa eficaç a casos sense opció de tractament.

La teràpia visual es dirigeix tant a adults com a nens amb anomalies d’acomodació (capacitat d’enfocar), dificultats amb la visió binocular, problemes del sistema oculomotor (mal control dels moviments oculars) o amb determinats tipus d’estrabisme.

La baixa velocitat lectora en els nens, obstacles en la memorització o mals de cap, motiu d’alerta per acudir a l’oftalmòleg

A més d’abordar deficiències en la funcionalitat del sistema visual, aquesta disciplina també abasta problemes de percepció fruit d’una mala interpretació dels estímuls rebuts a través dels ulls. Per això els nens amb dificultats d’aprenentatge són un altre grup susceptible de ser tractat amb teràpia visual: una baixa velocitat o comprensió lectora, obstacles en la memorització de textos i la realització d’altres tasques escolars, així com el fet de patir mals de cap de manera recurrent o fregar-se els ulls sovint, són alguns dels símptomes que han d’alertar pares, professors i psicòlegs escolars.

Si hi ha qualsevol d’aquests senyals és important acudir a l’oftalmòleg per descartar una possible patologia i, en cas que es consideri oportú, derivar el pacient a l’àrea de teràpia visual amb el propòsit de potenciar les habilitats visuals afectades i reduir la simptomatologia. En tots els casos, doncs, cal fer una visita oftalmològica prèvia a l’avaluació optomètrica i al disseny del pla d’exercicis de la teràpia, en què es fan servir les tècniques i els instruments més adequats per a cada pacient.

Entre els instruments destaca el Sanet Vision Integrator (SVI), un sistema dissenyat per l’optometrista estatunidenc Robert Sanet per millorar, a través d’una pantalla tàctil de 50 polzades, els seguiments, el temps de reacció visual i de reconeixement, la velocitat i la sensibilitat al contrast, la seqüenciació visual auditiva i la memòria, entre altres habilitats.

La durada de la teràpia visual pot ser de tres a sis mesos en funció de les circumstàncies i dels objectius del pacient

El tractament amb teràpia visual consta d’una sessió setmanal de 45 minuts a la consulta acompanyada d’exercicis diaris de 15-20 minuts a casa. La durada total del programa dependrà de les circumstàncies i dels objectius de cada pacient, tot i que en general les dificultats funcionals solen requerir un mínim de tres mesos i les perceptuals, de mig any.

El que és imprescindible, en tot cas, és la implicació i la constància, ja que el grau de complexitat dels exercicis augmenta gradualment per aconseguir una millora progressiva de les habilitats visuals. En el cas dels nens, a més, és molt important el suport i la col•laboració dels pares a l’hora de garantir el compliment de la teràpia. Hi pot ajudar l’ús de jocs o de determinades aplicacions de caràcter lúdic disponibles a tauletes tàctils i telèfons intel•ligents.