Cataractes: quan és el moment indicat per operar-se’n?

26 de març de 2021

Especialment, a partir dels 55-65 anys podem començar a notar els primers símptomes de les cataractes, una patologia que es deu, generalment, a l’envelliment del cristal·lí i que pot arribar a produir una limitació visual a mesura que es desenvolupa. No obstant això, moltes persones es pregunten quan és el moment indicat per operar-se de cataractes: des dels primers símptomes o quan ja estan avançades.

A continuació t’expliquem aspectes clau sobre les cataractes, quan cal operar-se i els tipus de lents intraoculars més nous, disponibles a l’IMO Grup Miranza.

Símptomes de les cataractes

Els símptomes més freqüents de les cataractes són:

  • Pèrdua de visió
  • Molèstia per la llum (fotofòbia)
  • Visió borrosa o doble
  • Pèrdua de sensibilitat als colors
  • Canvis freqüents de graduació

Les cataractes solen produir canvis freqüents de graduació

És important que qualsevol persona amb aquests símptomes visiti l’oftalmòleg, per confirmar que es tracta d’una cataracta i poder valorar en quin estat es troba la patologia i la visió del pacient.

Quan cal operar-se de cataractes?

La cirurgia de cataractes consisteix a extreure el cristal·lí, una lent natural que tenim a l’interior de l’ull, la qual té la funció de garantir que tinguem una bona visió i reemplaçar aquesta estructura per una lent intraocular. La majoria de les cataractes són causades per l’envelliment del cristal·lí, el qual es torna opac i impedeix que la llum hi pugui passar de manera correcta.

La Dra. Miriam Barbany és una de les expertes en cataractes de l'IMO Grup Miranza

No obstant això, certes malalties sistèmiques poden accelerar-ne l’aparició, a banda de certs hàbits, com ara:

  • la diabetis
  • l’obesitat
  • la hipertensió arterial
  • activitats prolongades a l’aire lliure, amb exposició als raigs del sol

En aquest sentit, la Dra. Barbany afegeix: “Les cataractes han d’operar-se quan ens impedeixen la funció visual, és a dir, quan la persona nota que no hi veu tan bé com abans. Si el pacient ja no està content amb la seva visió, és el moment de plantejar la cirurgia. A més, hi ha un factor afegit que és important tenir en compte: les cataractes molt avançades poden ser més complexes d’extreure quirúrgicament“.

A l’IMO Grup Miranza no tenim llistes d’espera per garantir que qualsevol persona que ho necessiti es pugui operar tan bon punt ho desitgi.

Avenç: lents intraoculars per a cada cas

Actualment, hi ha un ampli ventall de lents intraoculars, que fan la funció del cristal·lí després de la cirurgia de cataractes. En aquest sentit, “permeten la personalitzaciósegons el cas de cada pacient, per oferir-li els millors resultats visuals i que estigui satisfet”, afegeix la Dra. Barbany.

Cirurgia de cataractes, IMO Grup Miranza

Lents: monofocals, multifocals i trifocals

Pel que fa als avenços, durant els últims anys s’ha perfeccionat el disseny de les lents intraoculars i han aparegut nous dissenys. “Per exemple, les monofocals es basen en un únic punt d’enfocament i ofereixen una bona visió. A l’altre extrem, tenim les lents multifocals, que tenen diverses graduacions alhora, perquè el pacient hi pugui veure de lluny i de prop. I, a més, també tenim les lents trifocals, les quals ofereixen visió pròxima, intermèdia i llunyana”, aclareix la Dra. Barbany.

Hi ha diferents tipus de lents intraoculars per a la cirurgia de cataractes

Cal tenir en compte les característiques de cada ull, com també les necessitats del pacient per poder indicar-li la lent intraocular més adequada

Dra. Miriam Barbany, experta en cataractes

Eliminar la dependència de les ulleres

Actualment, podem aprofitar la cirurgia de cataractes per implantar una lent intraocular que ens permet minimitzar l’ús d’ulleres o lents de contacte en el nostre dia a dia.

Una operació segura, en mans expertes

L’operació de cataractes és una intervenció segura, en mans expertes: “Això significa que l’oftalmòleg que du a terme la tècnica ha de conèixer el procediment, com també les possibles complicacions que puguin sorgir”, adverteix Barbany.

L’operació de cataractes és una intervenció segura, en mans expertes

Per això, és important posar-se en mans d’un oftalmòleg que pugui garantir un bon resultat, a banda de solucions, en cas que alguna cosa surti malament

Dra. Miriam Barbany, experta en cataractes

Et planteges una cirurgia de cataractes? No et perdis aquests 3 consells

Per tot això i en resum, la Dra. Barbany comparteix aquests tres consells, per a qualsevol persona que vulgui operar-se:

1. Posar-se en mans d’un oftalmòleg expert en la tècnica, com també en els riscos i en les possibles complicacions que puguin sorgir durant la cirurgiai després. En aquest sentit, hi ha factors especialment importants:

  • l’oftalmòleg ha de fer una exploració preoperatòria completa, com també les proves necessàries perquè la cirurgia tingui totes les garanties,
  • l’expert ha d’informar el pacient sobre l’ampli ventall de lents intraoculars que existeixen, com també sobre els pros i contres per al seu cas i
  • el cirurgià ha d’assegurar-se que el pacient no tingui altres malalties oculars, com l’ull sec, problemes a la retina o una hipertensió ocular, ja que aquestes patologies podrien originar complicacions, com també prendre’s certs medicaments, com els prostàtics, els quals podrien complicar l’extracció de la cataracta.

2. Confiar en un centre oftalmològic que disposi de les màximes garanties de bioseguretat als seus quiròfans, per minimitzar riscos.

3. Comptar amb un cirurgià i un centre oftalmològic que garanteixin un bon seguiment postoperatori, com també una atenciócorrecta en cas de produir-se una urgència

IMO Institut de Microcirurgia Ocular

Josep María Lladó, 3
08035 Barcelona
Tel: 934 000 700
E-mail: informacion@imo.es
Veure mapa a Google Maps

En cotxe

Coordenades navegador GPS:
41º 24’ 38” N – 02º 07’ 29” E

Sortida 7 de la Ronda de Dalt (costat muntanya). La clínica compta amb un aparcament de més de 200 places.

En bus

Autobús H2: Rotonda de Bellesguard, parada 1540

Autobús 196: Josep Maria Lladó-Bellesguard, parada 3191

Autobusos H2, 123, 196: Ronda de Dalt – Bellesguard, parada 0071

IMO Madrid

C/ Valle de Pinares Llanos, 3
28035 Madrid
Tel: 910 783 783
Veure mapa en Google Maps

Transport públic

Metre Lacoma (línia 7)
Autobusos:

  • Línies 49 i 64, parada “Senda de l’Infant”
  • Línia N21, parada “Metre Lacoma”

Horaris

Atenció al pacient: de dilluns a divendres, de 8 h a 20 h

IMO Andorra

Av. de les Nacions Unides, 17
AD700 Escaldes-Engordany, Andorra
Tel: (+376) 688 55 44
Veure mapa a Google Maps

IMO Manresa

C/ Carrasco i Formiguera, 33 (Baixos)
08242 – Manresa
Tel: 938 749 160
Veure el mapa a Google Maps

Transport públic

FGC. Línia R5 i R50 direcció Manresa. Estació: Baixador de Manresa

Horaris

De dilluns a divendres de 8:30 a 13:30 i de 15:00 a 20:00 h

Com vols
Demana cita?

PROGRAMA LA TEVA VISITA

Et truquem

Indica'ns les següents dades perquè puguem cridar-te i ajudar-te en tot el que necessitis.

    He llegit i accepto la Política de privacitat