Algunes dades i elements d’ajuda per al daltonisme

Hi ha diversos elements que influeixen en el desenvolupament genètic del daltonisme. També hi ha diverses maneres de conviure amb la situació. Els filtres especials per a daltònics ajuden a detectar els matisos de color, de manera que, sense ser estètics, són molt útils per poder distingir els colors.

Els filtres

Els darrers anys s’han desenvolupat uns filtres especials per a daltònics que són adaptables a ulleres amb qualsevol graduació i que incorporen una capa especial que transforma l’espectre de llum i genera en la retina del daltònic un estímul semblant al normal. Gràcies a aquests filtres, la persona daltònica pot captar diversos matisos de color que anteriorment no veia i distingir el vermell i el verd. L’índex d’efectivitat supera el 80% dels casos. Per això, tot i que no són gaire estètics, els filtres poden ser molt útils per fer activitats concretes, com ara veure una pel•lícula o fer una tasca professional determinada… Carol Camino, òptica optometrista de l’IMO i especialista en baixa visió destaca el cas d’un treballador d’una fàbrica de begudes que tenia la feina de descartar taps d’ampolles que no fossin totalment blancs (tenien un lleu to rosat, ataronjat…). El pacient era incapaç de distingir-los i amb els filtres ho va poder fer.

Les claus

A la retina hi ha tres tipus de receptors que perceben els colors (el vermell, el verd i el blau). En els daltònics, la sensibilitat d’algun o alguns d’aquests receptors és menor. A més, el daltonisme és un problema hereditari que es transmet pel cromosoma X. En els homes (XY) sempre es manifesta i en les dones (XX) es manifestarà només si tots dos cromosomes X són transmissors. Si només un és defectuós, aleshores la dona només en serà portadora.
Quant a les dades, el 8% dels homes i el 0,5% de les dones pateixen daltonisme. Hi ha més de 150 professions que els daltònics no poden exercir satisfactòriament. Els nens amb daltonisme poden patir desavantatges en els estudis si no es diagnostica la patologia o si no s’adapten alguns mètodes pedagògics a les seves necessitats específiques.